Eurooppa, Yleinen

Mitä muuta Kappadokiassa voi tehdä ja nähdä?

19.7.2017

Kun kerroimme olevamme lähdössä lomamatkalle Turkin Kappadokiaan, saimme vastareaktioksi useimmiten ihmettelyä. ”Mikä paikka se on? Onko se joku uusi rantakohde Turkissa? Miksi ihmeessä te sinne menette?” Ne, joiden päässä Kappadokia soitti edes jotain kelloja, tiesivät sieltä tasan tarkkaan kuumailmapallot eikä muuta. Mutta Kappadokia on niin paljon muutakin kuin nuo lumoavat ilmapallot, joista kirjoitin jo aiemmin. Kappadokian luonto ja historia ovat vertaansa vailla, joten tässä muutamia vinkkejä siihen, mitä alueella voi tehdä ja nähdä.

Käsittääkseni turistit tulevat useimmiten vain piipahtamaan Kappadokiaan päiväksi tai kahdeksi, mutta me olimme siellä viisi yötä. Nuo viisi päivää kuluivat nopeasti, ja muutaman lisäpäivänkin olisimme saaneet alueella kulumaan ongelmitta. Lomapäivämme Kappadokiassa täyttyivät kuumailmapallopuuhien lisäksi muun muassa parista lyhyestä patikointireissusta, jeeppisafarista, kivimuodostelmien ihmettelemisestä ja vierailusta maanalaisessa kaupungissa.

Kivimuodostelmat

Kappadokia on entistä tulivuorialuetta, ja alueen erikoiset kivimuodostelmat ovat alunperin tulivuorista purkautunutta tuhkaa, joka on kovettunut huokoiseksi kiveksi ja saanut päälleen vahvemman basalttikerroksen. Vuosituhansien aikana eroosio ja alueen rankat sateet ja tuulet ovat muotoilleet maiseman sellaiseksi millaisena me sen nyt näemme. Englannin kielen termi ”Fairy Chimneys” kuvaa näitä muodostelmia, ja kääntyy suomeksi ilmeisesti kivipyramideiksi.

Tyypillisiä Fairy Chimneyjä Kappadokiassa.

Punaisen eri sävyissä hehkuvat sedimenttivuoret ovat hyvin tyypillisiä koko alueella, ja paikoitellen vuoria katsellessa olisi voinut kuvitella olevansa Grand Canyonilla, sillä niin samantyyppistä maisema oli.

Sedimenttivuorten väriskaala oli upea.

Koska kiviaines on haurasta, on alueen vuoriin ja kallioihin rakennettu vaikuttava määrä luolia, joista on osa on yhä nykyäänkin asuinkäytössä. Alueen erikoisuus ovat myös luolahotellit eli Kappadokiassa lomaillessasi voit päästä sananmukaisesti kiven sisään.

Täälläkin asuu joku 🙂

Alueen erikoisuus ovat maanalaiset kaupungit, joista vanhimpien arvioidaan olevan jopa 5000 vuotta vanhoja. Maanalaisia kaupunkeja on ollut helppo kaivaa alueelle, koska vulkaaninen kivi on niin pehmeää. Turisteille avoinna on useampikin maanalainen kaupunki, ja noista vaihtoehdoista me kävimme Derinkuyussa. Derinkuyun maanalainen kaupunkin koostuu kahdeksasta kerroksesta, ja ulottuu syvimmillään 60 metriä maanpinnan alapuolelle. Kaupunkiin mahtui asumaan maksimissaan 20 000 ihmistä, ja kotieläimet tietysti vielä päälle. Oppaamme mukaan maanalaisessa kaupungissa on eletty silloin, kun kaupunkilaisten on pitänyt piileskellä vihollisilta tai toisaalta talvipakkasilla. Kappadokiassa talvet voivat olla todella kylmiä, ja silloin tasalämpöinen luola maan alla tarjoaa lämpötilaltaan miellyttävämmän asuinympäristön. Ahtaissa luolissa kömpiessäni ajattelin kauhulla, millaista elämä tuolla on aikanaan ollut. Paljon ihmisiä ja eläimiä ahtaissa, pimeissä ja koleissa käytävissä ei kuulosta kovin houkuttelevalta, mutta ilmeisesti se on ollut silloin toimivin ratkaisu tarjolla olevista.

Patikkaretket

Me reissasimme lasten kanssa, joten mitään koko päivän kävelyretkiä oli turha suunnitella, vaan teimme Kappadokia-päiviemme aikana kaksi lyhyempää luontokävelyä. Reittejä oli tarjolla runsaasti, parin tunnin pyrähdyksistä usemman päivän mittaisiin vaelluksiin.

Kävely Pigeon Valleyn läpi oli meidän ensimmäinen pikkupatikkamme. Lähdimme matkaan Uchisarin päästä, ja kävelimme sieltä helppokulkuista reittiä pitkin noin kolmen kilometrin matkan Göremeen. Heti reitin alkuvaiheessa on todella viehättävä kahvila, jota pitää vanha turkkilaispariskunta. Sinne kannatta ehdottomasti pysähtyä teelle tai tuorepuristetulle appelsiinimehulle, vaikka reissuväsymys ei tässä vaiheessa reittiä vielä jalkoja painakaan. Kahvilalta matka jatkuu kallioiden välissä kulkien tarjoten hienoja näköaloja Kappadokian kuuluisiin kivimuodostelmiin. Reitti on helppo ja lyhyt, joten se sopii ihan kaikenikäisille ja -kuntoisille. Ellei reittiä halua kulkea edestakaisin, niin oma kulkuväline jää lähtöpisteeseen. Me jätimme vuokra-auton Uchisariin, ja otimme reitin käveltyämme Göremestä taksin, joka vei meidät takaisin autolle. Taksi tuolle välille ei maksa montaakaan liiraa. Reitin nimieläimiä kyyhkysiä ei reitin varrella mitenkään kauheasti näkynyt. Etenkin reitin alkuvaiheessa huomasimme niitä kalliolippojen alla varjoa pitelemässä, mutta muuten saimme kyllä kävellä aikalailla omassa yksityisyydessämme.

Näkymä PigeonValleyyn reitin alkuvaiheessa. Kyyhkyset piileskelivät näiden kalliolippojen alla.

Näkymä Pigeon Valleyyn ylhäältä käsin – täällä näki jo niitä nimikkolintujakin. Taustalla näkyy Uchisarin kaupunki.

Toisen kävelyretkemme teimme Ihrala Valleyssä, joka sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Göremestä, jossa majailimme. Ihralassa maisema oli ihan erilainen kuin se kivimaisema, johon Göremen ympäristössä tottuu. Ihralassa reitti kulkee kanjonin pohjalla, ja siellä vallitseva ympäröivä väri on vihreä. Ihrala tuntuukin aikamoiselta keitaalta muuten aika karun ja kuivan ympäristön jälkeen. Ihrala-kanjoniin laskeudutaan noin 300 porrasaskelmaa pitkin. Me kävelimme kanjonin pohjalla noin neljän kilometrin edestakaisen matkan, mutta jos kyydit saa järjestymään sopivasti, niin vielä parempi tapa saattaisi olla laskeutua kanjoniin yhdestä pisteestä, kävellä eteenpäin haluttu matka ja nousta ylös toisesta pisteestä. Meidän retkemme huipentui joen päällä rakennettuun kahvilaan, jossa viihdyimme pidemmänkin tovin. Jos tuonne kahvilaan tähtää, niin kannattaa muistaa, että siellä voi maksaa ainoastaan käteisellä. Me jouduimme laskeskelemaan vähäisiä käteisliirojamme aika tarkkaan, jotta saimme koko porukalle juomat tilattua. Vehreän kanjonimaiseman nauttimisen lisäksi Ihrala-kanjonista löytyy useita luolakirkkoja hyvin säilyneine freskoineen, joita kannattaa käydä myös kurkkaamassa.

Ihrala Valleyssa kävelyreitti kulkee joenrantaa pitkin.

Kanjoni sijaistee noin sata metriä reunaa alempana.

Upea kahvila joen päällä. Täällä viihdyimme pienen ikuisuuden ennen kuin käännyimme paluumatkalle.

Jeeppisafari

Lasten toiveesta osallistuimme myös jeeppisafarille, ja vaikka idea kyseiseen aktiviteettiin tulikin lapsilta, niin myös aikuiset viihtyvät, tietyin varauksin, kyydissä. Me osallistuimme iltasafarille, jonka kesto oli kolmisen tuntia. Capp Off-firman jeeppi vei meidät vajaaseen kymmeneen kohteeseen Göremen ympäristössä, ja nuo kohteet olivat todella sellaisia, että tavallisella autolla niihin ei olisi päässyt. Hienoja maisemia päästiin siis näkemään. Välillä jeepillä ajettiin ylös todella jyrkkiä kallioseiniä ja välillä taas kruisailtiin vähävetistä jokea pitkin. Meno oli paikoin aika kuoppaista ja heiluvaa, joten jeepin lavalla sai pitää kaiteista kiinni ihan kunnolla (turvavöitä ei tietenkään ollut…). Lapset olivat sitä innostuneempia, mitä hurjempaa kuski ajoi, kun taas itse lähinnä keskityin lavalla pysymiseen ja pahan olon poissapitämiseen. Ihan heikkohermoisille tai -mahaisille ei siis tätä suosittele, mutta hurjapäisemmille matkaajille jeeppisafari tarjoaa yhden mahdollisuuden Kappadokian luonnon näkemiseen. Puuhan luontoystävällisyydestä voikin sitten olla montaa mieltä. Tämän privaattisafarin hinta meidän viidelle hengelle oli 120 € sisältäen mehu- ja viinitarjoilut ajelun päätteeksi.

Lapsille jeeppisafarin tärkein elementti taisi olla jeeppi itse.

Toki ajoimme myös jokea pitkin.

Paljon olisi muutakin tekemistä ollut tarjolla, joten mielestäni Kappadokiaan kannattaa varata hiukan useampikin matkapäivä eikä tyytyä pelkkään kuumailmapalloajeluun.

You Might Also Like

22 Comments

• Reply Teija / Lähdetään Taas 23.7.2017 at 15:11

Wau! Täytyypä pistää vinkit talteen. Olen aina haaveillut Kappadokian kuumailmapallolennosta, mutta näköjäänhän siellä voisi tehdä paljon muutakin!

• Reply Katariina 23.7.2017 at 18:30

Joo, kyllä siellä tekemistä riittää monenlaiseen makuun. Rantakohteeksi Kappadokia ei taivu millään, eikä alueelta toki mitään isompia kaupunkikohteita löydy, mutta monenlaista luonto-, historia- ja aktiivilomajuttua riittää kylläkin.

• Reply Tiia/ReiseReise 24.7.2017 at 11:26

Joo ihan totta, että suurimmaksi osaksi Kappadokiasta saa lukea kuumailmapallolennosta. Tuo joen päällä oleva kahvila on aivan ihanan näköinen. Myös jeeppiajelu kiinnostaisi, mutta kuvauksen mukaan onkin vähän hurjempi. En ole koskaan tullut missään kulkuvälineessä pahoinvoivaksi, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

• Reply Katariina 24.7.2017 at 11:59

Tuskinpa sinulla tulisi huono olo jeeppisafarilla, jos siihen ei ole taipumusta muutenkaan. Minusta vaan on tullut ihan surkea sietämään kaikenlaista höykytystä ja heiluntaa iän myötä 🙂 Joen päällä oleva kahvila oli ihan mun suosikki kanssa. Mietin, että jos olisi ollut makuupussi mukana, niin siihen olisi ollut ihana jäädä yöpymään (tosin en tiedä, olisiko se ollut luvallista).

• Reply Paula - Viinilaakson viemää 24.7.2017 at 18:32

Kiva lukea Kappadokiasta vähän muutakin kuin kuumailmapalloilua. Kappadokia on ehdottomasti minun bucket listalla ja olisi kiva päästä siellä käymään lähivuosina. En vaan ole täysin hullaantunut kuumailmapalloiluun joten mukava kuulla, että siellä on noin paljon muutakin tekemistä. Nuo luolat ja vuoreen kaivetut talot kiinnostaa kyllä kovasti. Ja upeat maisemathan siellä on!

• Reply Katariina 24.7.2017 at 19:40

Joo, kyllä siellä riittää muutakin näkemistä. Mutta lämpimästi kannustaisin kokeilemaan kuumailmapallolentoa myös, jos Kappadokiaan joskus päädyt. Ainakin mulle se oli ihan ainutlaatuinen elämys, ja voisin hyvin lennellä uudemmankin kerran 🙂

• Reply sari / matkallalahelletaikauas 24.7.2017 at 18:41

Tää juttu on hyvä. On kiva kuulla, mitä siellä on. Herätti mielenkiinnon sen verran, että kävin katsomassa jo lentoja. Sitten törmäsin Deturin todella halpoihin Antalaya / Kappadokia matkoihin.

• Reply Katariina 24.7.2017 at 19:43

Kiva, jos juttu herätti mielenkiinnon! Kappadokiaan pääsee matkustamaan tosiaan myös aika edullisesti. Mulla on luonnoksissa melkein valmis juttu siitä, miten me päästiin Helsingistä Kayseriin reippaasti alle kahdella sadalla eurolla per henki. Julkaisen ko. postauksen varmaan huomenissa, joten pysypä kuulolla 🙂

• Reply Travelloverin Annika 24.7.2017 at 20:13

Kappadokiassa on niin paljon kaikkea. Olen kirjoitellutkin siitä aika paljon, ja paljon on jäänyt sanomatta. Kävin viime vuonna parikin kertaa, reilusti yli viikon yhteensä, ja ei todella loppunut tekeminen kesken. Palloilu on vain ihan spesiaalia kaiken sen muun lisäksi.

• Reply Katariina 24.7.2017 at 20:47

Just näin! Sinun kirjoituksesi tulikin luettua huolella läpi ennen kuin tuonne matkattiin 🙂 Me ehdittiin näkemään viidessä päivässä suhteellisen paljon, mutta sen verran jäi myös näkemättä, että saattaa olla, että joskus on ”pakko” vielä palata Kappadokiaan. En tiedä, olisiko siinä yhtään mitään järkeä, mutta jotenkin tekisi mieli nähdä nuo samat maisemat lumipeitteen alla.

• Reply Heidi / Himomatkaajan turinoita 25.7.2017 at 11:31

Hienoja kuvia, hienon näköisestä paikasta!
    Tuonne pitäisi ehdottomasti päästä, ei välttämättä kuumailmapalloilemaan, mutta näkemään nuo kivimuodostelmat livenä. Sen verran outoja ja samalla hauskoja ne ovat.

• Reply Katariina 25.7.2017 at 12:13

Kivimuodostelmissa ja vuorien rinteisiin ja niiden alle rakennetuissa kaupungeissa riittää kyllä katsomista tuolla. Suhteellisen ainutlaatuisia taitavat nuo olla, joten senkin puolesta niitä kelpaa katsella 🙂

• Reply Terhi/Fammo matkalla 28.7.2017 at 00:23

Oli varmaankin ankeata asua niissä luolissa, toisaalta Tunisiassakin oli Matmatassa luolia joissa asuttiin edelleenkin. Sa oivat että ne ovat viileitä kesällä ja lämpimiä talvella. Aika paljon tekemistä Kappadoniasta tuntui löytyvän.

• Reply Katariina 28.7.2017 at 14:51

Juu, samaa sanoivat tuolla, että luolat ovat tasalämpöisiä ympäriä vuoden eli viileitä kesällä ja lämpimähköjä talvella. Se on varmasti ollut kätevää etenkin siihen aikaan, kun ilmastointia tai kunnollista lämmitystä ei ole ollut saatavilla. Jos ymmärsin jeeppisafarioppaan puheesta oikein, niin sitruunoita tuodaan tänäkin päivänä Etelä-Turkista viileäsäilytykseen Kappadokian luoliin kesäksi eli ihan tuollaista hyötykäyttöäkin luolilla on.

• Reply Merja / Merjan matkassa 29.7.2017 at 15:08

Nyt tuli paljon uutta tietoa Kappadokiasta. Minä tiesin paikasta entuudestaan vaan kuumailmapallolennot. Kiva kuulla, että sieltä löytyy monipuolisesti muutakin tekemistä. Patikoinnit varsinkin kiinnostavat. Sari mainitsi Deturin edulliset matkat. Pitäisköhän munkin vilkaista..

• Reply Katariina 29.7.2017 at 23:02

Detur ei ole minulle tuttu, mutta kävin kanssa kurkkimassa heidän Kappadokian kiertomatkan hintoja. Ja toden totta, hinnat vaikuttivat tosi edullisilta! Heidän settinsä ei välttämättä olisi lainkaan hullumpi vaihtoehto päästä tuonne, jos ryhmämatkoilla viihtyy. Omatoimisestkin paikalle on mahdollista päästä varsin edullisesti, kuten blogiin tässä tällä viikolla aikasemmin kirjoitin 🙂

• Reply Anna K. - Kaukaa haettua 29.7.2017 at 22:49

Tosi hienon näköistä tuolla kyllä on! Ja todella näkemisen arvoisia maisemia ihan maasta käsinkin. Paljon asiatietoa tässä jutussa, eipä kyllä luola-asuminen talvipakkasilla houkuttaisi!

• Reply Katariina 29.7.2017 at 23:09

Juu, tuolla maisemia kelpasi ihailla ihan kaikista suunnista 🙂

• Reply Anna-Katri / Adalmina's Adventures 30.7.2017 at 05:12

Oi oi Kappadokiaan haluaisin matkata ja pian! <3 Erityisesti kuuluisa kuumailmapallolento olisi se mitä ehdottomasti haluaisin tehdä, mutta kiinnostava huomata, että siellä riittäisi muutakin näkemistä ja tekemistä. Teillä vaikuttaa olleen oikein onnistunut reissu!

• Reply Katariina 30.7.2017 at 08:55

Kuumailmapalloilua Kappadokiassa ei oikein voi olla suosittelematta, vaikka ei se tietysti mitään ilmaista lystiä ole ja turvallisuusriskitkin on hyvä tiedostaa. Meillä oli oikein hyvä reissu joo 🙂

• Reply sarrrri | La Vida Loca 2.0 30.7.2017 at 08:33

Kappadokia on kyllä ollut pari viime vuotta oikein supertrendikäs kohde – ainakin jos matkablogeja on uskominen. 🙂 Eikä mikään ihme kun noita maisemia katsoo. Hyvä sekin, että tuodaan esiin myös näitä muita juttuja, kuin kuumailmapallot!

• Reply Katariina 30.7.2017 at 09:05

Kappadokiassa kohteen trendikkyys ei kyllä oikein näkynyt, sillä turisteja oli ainakin silmämääräisesti arvioiden vähän. Toki meneillään ollut ramadan ehkä vaikutti asiaan, en tiedä. Ja Turkin turismin huono yleisjama muutenkin. Aasialaisia turisteja oli valtavat määrät kuumailmapallolennolla, mutta muuten heitäkään ei näkynyt missään. Itse soisin mielellään, että Kappadokiaan löytäisivät entistä useammat matkailijat, sillä alue vaan on niin hieno!