Eurooppa, Yleinen

Vespan selässä ympäri Tukholmaa

6.5.2018

Tukholma, tuo länsinaapurimme kaunis pääkaupunki, on suomalaisten klassinen päivämatkojen kohde jo vuosikymmenten takaa. Päivä Tukholmassa -risteily onnistuu niin Helsingistä kuin Turustakin käsin, ja vaikka päiväristeilyllä olevan turistin ohjelma koostuu usein varsin päämäärättömästä pyörimisestä Tukholman vanhassa kaupungissa ja Södermalmilla, niin muitakin aktiviteettivaihtoehtoja on. Museoissa ja nähtävyyksissä riittää valinnanvaraa eikä kaupungin kahvila- ja ravintolatarjonnassakaan ole valittamista. Jos kuitenkin kaipaat uudenlaisen tulokulman Tukholmaan, niin harkitse ihmeessä Vespan vuokraamista. Me teimme päivä Tukholmassa-risteilyn eräänä huhtikuun viikonloppuna ihan vaan sen takia, että pääsimme kokeilemaan Vespa Stockholmin mopovuokrausta, ja olimme todella tyytyväisiä.

Vespan varaus ja nouto

Vespa varataan etukäteen yrityksen nettisivuilta. Me teimme huhtikuussa varauksen vain päivää ennen vuokrausajankohtaa, sillä teimme lopullisen päätöksen reissustamme aivan viime tipassa, kun säätiedotuksen lupaamaan auringonpaisteeseen uskalsi luottaa. Tuolloin vespoja oli lyhyelläkin varoitusajalla saatavilla, mutta kovimman sesongin aikaan suosittelen suurempaa ennakointia.

Vespa noudetaan Vespa Stockholmin toimistolta läheltä Centralstationia. Noudon yhteydessä hoidetaan viimeiset paperiasiat kuntoon, ja firman ystävällinen omistaja antaa opastuksen vespan käyttöön. Lisäksi toimistolla käydään läpi Tukholman karttaa ja ennaltasuunniteltuja reittivaihtoehtoja. Omistaja selkeästi tsekkaili myös meidän ajovaatetuksemme, ja vaikka olimme mielestämme pukeutuneet riittävän lämpimästi tuulenpitäviin takkeihin, ehdotti hän meitä ottamaan varmuudeksi lainaksi mukaan kevytuntuvatakit ja nahkahanskat. Onneksi hän sai meidät ylipuhuttua niiden mukaanottamiseen, sillä lisävaatteet tulivat ajon aikana tarpeeseen.

Kun kaikki muu oli kunnossa, tehtiin vespalla lyhyt koeajokierros toimiston lähinurkilla. Koska tuo koeajo sujui ongelmitta, olimme valmiit päivän mittaiselle vespaseikkailulle.

Päivän kulkupelimme, johon tykästyimme kovasti.

Reittivaihtoehdot

Vespalla voi totta kai ajella mielensä mukaan ympäri Tukholmaa, jos niin haluaa, mutta Vespa Stockholm tarjoaa mopoilijalle myös neljä valmiiksi suunniteltua reittiä. Nämä reitit on ohjelmoitu vespan navigaattoriin, joten navigaattorin ohjeita seuraamalla reitillä eteneminen on helppoa. Kolme reiteistä on kestoltaan kukin noin kahden tunnin mittaisia kierroksia, ja ne kaikki keskittyvät kohtuullisen lähelle Tukholman keskustaa. Me tartuimme kuitenkin saman tien pisimpään reittivaihtoehtoon, joka on nimeltään Archipelago, ja jonka kestoksi arvioidaan viisi tuntia. Valitsimme tämän saaristokierroksen totta kai potentiaalistien hienojen maisemien toivossa, mutta myös siksi, että halusimme pois Tukholman niiltä alueilta, jotka olivat meille jo entuudestaan tutumpia.

Valitun reitin seuraaminen navigaattorista oli helppoa. Reitit oli suunniteltu mukavasti niin, että ajaminen tapahtui pääosin pitkin pienempiä teitä, joilla ajaminen on lähtökohtaisesti muutenkin mukavampaa, mutta samalla pääsi näkemään myös seutuja, joille muuten tuskin koskaan päätyisi. Vespan päältä oli hauska tarkkailla paikallisten sunnuntaipäivän viettoa, ja päivän päätteeksi luokittelinkin Tukholman liepeillä asuvat ruotsalaiset kolmeen ryhmään: 1) kuntoilijat (juoksijoita ja pyöräilijöitä näkyi molempia paljon), 2) ahertajat (puutarhahommat ja veneiden kesäkuntoon laittaminen olivat molemmat käynnissä) ja 3) nautiskelijat (monilla parvekkeilla ja pihoilla nautiskeltiin kevään ensimmäisistä lämpimistä päivistä vähissä vaatteissa viinilasi kädessä).

Vaikka reitin seuraaminen navigaattorista sujui pääosin hyvin, niin me onnistuimme sekoittamaan navigaattorin kertaalleen, kun lähdimme sooloilemaan valmiiksi suunnitellun reitin ulkopuolelle. Vika oli varmaankin käyttäjissä eli näppärämpi olisi osannut palauttaa navigaattorin siihen tilaan, jossa ennalta määritellyn reitin jatkaminen olisi ollut mahdollista, mutta me emme siinä kunnolla onnistuneet. Vähän säveltäen ja soveltaen navigoimme loppupäivän, mutta löysimme joka tapauksessa haluamiimme paikkoihin perille. Oman kokemuksemme pohjalta en ehkä kuitenkaan isosti suosittele merkittävää sooloilua navigaattorin kanssa. Yksi erityisen näppärä toiminto vespan navigaattorissa oli mopoparkkien löytyminen siitä. Mopoparkkipaikat oli syötetty navigaattoriin ennalta, mistä oli etenkin Tukholman keskustassa merkittävästi apua, kun ei tarvinnut etsiä sopivaa parkkipaikkaa, vaan ne näkyivät automaattisesti navigaattorista.

Lähtiessä mukaan saa kartan, jonka avulla eri reittivaihtoehdot ovat helposti hahmotettavissa.

Vespavuokraan kuuluu navigaattori, jota seuraamalla reiteillä eteneminen on helppoa.

Upeita saaristomaisemia ja paikkoja joihin ei muuten ikinä päätyisi

Valitsemamme Archipelago-reitti vei meidät ulos Tukholman keskustasta upeiden merimaisemien äärelle. Reitin pysähdyspaikkoihin kuului useampi moderni, meren rannalle rakennettu asuinalue, joiden kohdalla saattoi vaan kauhuissaan arvailla asuntojen hintoja. Matkan edetessä maisema muuttui luonnonmukaisemmaksi ja rakennuskanta iäkkäämmäksi. Reitin etäisin pysähdyspaikka oli Saltsjöbadenissa, jonka upeat maisemat ovat monille tuttuja Solsidan-sarjasta. Saltsjöbadenissa silmä ja mieli toden totta lepäsivät. Tuntui uskomattamalta, että Tukholman hyörinästä ja pyörinästä ei tarvitse ajaa kuin parikymmentä kilometriä poispäin löytääkseen näin rauhallisia ja idyllisiä pikkupaikkoja.

Archipelago-reitin kestoksi pysähdyksineen oli arvioitu viisi tuntia, ja hyvin tarkkaan tuo viisi tuntia meilläkin kierroksella meni. Toki siihen sisältyi monta pidempää taukoa ja vähän sekoilua navigaattorin kanssa. Koska aikaa laivan lähtöön oli vielä jäljellä tuon kierroksen jälkeen, ajoimme myös osan Seaside-reitistä. Tämä jälkimmäinen reitti vei meidät muun muassa Södermalmille sekä Mariabergetin näköalapaikalle, josta avautui upeat maisemat Tukholman yli.

Kun vespamme oli palautettu Vespa Stockhomin autotalliin, summasimme päivän saldoa ja totesimme, että ainakin meille tämä oli loistava tapa viettää päivä Tukholmassa. Olimme ehtineet nähdä paljon upeita paikkoja, ja valmiiksi suunnitellut reitit olivat vieneet meitä kohteisiin, jonne emme olisi takuulla muuten päätyneet ikinä. Lisäksi vespalla ajaminen oli huikean hauskaa!

Hammarby Sjöstadin asuntojen hintoja arvailemassa.

Järla sjön rannoillakin kelpaa varmasti asua.

Grand Hotel Saltsjöbaden: komea rakennus komeissa maisemissa.

Saltsjöbadenissa pääsi kunnolla saaristotunnelmiin.

Viimeinen stoppimme ennen vespan palauttamista oli Tukholman Mariabergetillä.

Käytännön vinkkejä

  • Vespan vuokraus päiväksi maksaa 790 SEK (noin 79 euroa), ja siihen sisältyy kaikki mahdollinen: vakuutus, tankillinen bensaa, navigaattori, kypärät kahdelle, mahdollisesti tarvittavat lisävaatteet, irtolukko ja kartta.
  • Vespan päälle mahtuu mukavasti kaksi aikuista ihmistä.
  • Vespaa saa ajaa tavallisella suomalaisella ajokortilla, ja jos kyydissä on kaksi ajokortillista ihmistä, niin molemmat saavat ajaa vespaa (ts. toisesta kuskista ei tule lisämaksua).
  • Säilytystila vespassa on rajallinen, joten älä ota mukaasi isoja tavaramääriä. Me saimme tungettua reppumme satulan alle ja muun pikkusälän takaboksiin, mutta vähempi tavaramäärä olisi helpottanut vespan pakkaamista.
  • Pukeudu lämpimästi! Vaikka meillä oli mielestämme reilusti vaatetta päälle ja sääkin oli aurinkoinen, niin vilu iski silti ajon aikana. Kaikki repusta löytyneet lisävaatteet tuli puettua päivän aikana päälle ja vuokraamosta varoiksi saatu kevytuntuvatakki osoittatui loistavaksi vaateratkaisuksi.
  • Ota aurinkolasit mukaan silmiä suojaamaan.
  • Huomioi sää ja vuodenaika. Voisin kuvitella, että kaatosateessa vespan selässä ei pahemmin hymyilytä, ja talvikuukausina Vespa Stockholm ei edes vuokraa vespoja.
  • Valitse aina pienempi tie isomman tien sijaan, jos vaihtoehtoja on tarjolla. Isoimmilla teillä vauhti tuntui mielestäni jo hiukan epämukavalta ja kaistan vaihdot autojen välissä pelottivat. Pikkuteillä on lisäksi idyllisemmät maisemat ja enemmän nähtävää.
  • Vespalla ajaminen on suhteellinen helppoa, sillä jopa minä suoriuduin siitä, vaikka en ole ollut mopon selässä, öhöm…, yli kahteenkymmeneen vuoteen.
  • Varaudu, että ihastut vespalla ajeluun niin, että alat saman tien selvittämään, mitä oman vespan ostaminen kotiin maksaisi.

Vespan testailua Solsidanissa. Jos minä suoriuduin ajamiesta, niin se ei voinut olla mahdottoman vaikeaa.

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply Katriina 6.5.2018 at 15:30

    Hyvä vihje. 14 saarelle rakennettu Tukholma on niin kaunis, että kannattaa nähdä sitä laajemmaltakin alueelta, ja kiertoajelu Vespalla on hauska vaihotehto. Minua ei kiinnosta shoppailu ja ravintoloilu lainkaan. Tavaraa ja ruokaa saa joka maassa ähkyyn asti.

    • Reply Katariina 6.5.2018 at 15:53

      Tukholma lähiseutuineen on tosiaan kaunis, ja liian harvoin tulee ainakin minun käytyä kunnolla Tukholmassa. Tämä oli loistava tapa nähdä Tukholmaa ja lähiseutuja hiukan toisenlaisesta vinkkelistä, joten mielelläni suosittelen tätä muillekin 🙂

  • Reply Pirkko / Meriharakka 10.5.2018 at 10:19

    Nuo valmiiksi ladatut reittivaihtoehdot kuullostavat kivalta idealta! Me olemme yrittäneet pyöräillä joissakin kaupungeissa, etenkin sellaisissa, joissa pyöräily on ”se juttu” kuten Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa ja se varmaan meille ensimmäiseksi Tukholmassakin tulisi mieleen, mutta ehkä kannattaa tämäkin vaihtoehto pitää mielessä!

    • Reply Katariina 10.5.2018 at 10:25

      Ajattelisin kanssa, että jos pystyttelee ihan siinä Tukholman keskustan ja päänähtävyykisen tuntumassa, niin pyörä on oikein passeli vaihtoehto. Tai jos polkeminen tuntuu turhan raskaalta, niin sähköpyörä tuo hiukan heloptusta (Vespa Stockholm näytti vuokraavan myös sähköpyöriä). Mutta etenkin kaupungin ulkopuolelle kun lähtee, niin etäisyyksiä kertyy jo sen verran enemmän, että siihen Vespa oli kyllä huippu!

  • Reply Virpi/Hätälasku 10.5.2018 at 12:54

    Ihania maisemia ja hulppeita taloja olette päässeet näkemään! Onpa hyvä idea nuo valmiiksi ladatut reitit navigaattoriin. Tosi hyvä vaihtoehto perinteiselle Päivä Tukholmassa-pyörimiselle!

    • Reply Katariina 10.5.2018 at 13:15

      Joo, me oltiin myös tosi tyytyväisiä tuohon päivään Tukholmassa!

  • Reply Travelloverin Annika 12.5.2018 at 13:06

    No niin, alanpa varata matkaa Tukholmaan! Se ei minua sinänsä kaupunkina kiinnosta, mutta tuon vespailun vuoksi lähtisin oitis. Minulla on oma Vespa kotona, ja ei paljon kivempaa ole, kuin pärtsäillä kivoissa maisemissa. Sitä olisin kysynyt, kun en ruotsalaisia rekisterikilpiä tunne, että olivatko nuo mopoja vai oliko kone suurempi? Kun en minä kovin pitkälle ehkä kaksi päällä lähtisi mopolla ajamaan. 🙂

    • Reply Katariina 13.5.2018 at 13:04

      Vespan kiilto silmissä mekin Tukholmaan mentiin eli Vespalla ajelu oli koko homman pääpointti. Toki Tuhkolma on mun mielestä tosi kaunis kaupunki, ja liian vähän siellä tulee käytyä, mutta nyt mentiin kyllä ihan vespailun takia. Oon kyllä hiukan kade sun omasta Vespasta! Tuleeko sun paljon käytettyä sitä? Ja periaatteessahan sä voit sit vaan pistää oman Vespan laivan kyytiin ja mennä sillä Tukholmaan ajelulle 🙂 Mä ymmärtäisin, että noi Vespa Stocholmin Vespat ovat ihan mopoja. Kohtuullisesti se kulki kaksi päälläkin, mutta ei vauhti tietysti päätä huimannut ja pidemmillä ajopätkillä istuma-asennon epäergonimisuus alkoi realisoitua. Päivän mittaiseen käyttöön toimii siis musta hyvin kahdellekin, mutta pidemmän päälle varmaankaan ei.

  • Reply Pia / Lyhyenä hetkenä 12.5.2018 at 23:47

    Hauska tapa viettää aikaa vieraammassa kaupungissa! Erityispisteet valmiiksi suunnitelluista reiteistä. Me olemme tottuneet vuokraamaan polkupyörät, mutta vespailuakin voisi kyllä kokeilla.

    • Reply Katariina 13.5.2018 at 12:52

      Pyörät toimisivat tosiaan Tukholmassa myös mainiosti, mutta jos hiukan pidemmälle tahtoo, niin moottori helpottaa menoa. Valmiit reitit olivat minusta yllättävän kiva lisä tähän hommaan.

  • Reply Outi / Maa Quzuu 13.5.2018 at 10:21

    Hei tää kuulostaa ihan mahtavalta tavalta viettää aikaa Tukholmassa! Pitää ehdottomasti pitää mielessä! Kiitos vinkistä! Ja upeita maisemia todella!

    • Reply Katariina 13.5.2018 at 12:51

      Olepa hyvä vaan 🙂 Nättinä päivänä tämä toimi loistavasti Tukholman lähiseutujen kiertelyyn.

  • Reply Katariina / Raudallisia retkiä 13.5.2018 at 13:01

    Mahtava lähestymistapa jo monille tuttuun kohteeseen! Kiitos tästä vinkistä – pitää laittaa vespan vuokraaminen muistiin. Tosin minua ehkä vähän hirvittää itse ajaminen, koska en juurikaan aja edes autoa. Kuulostaa kuitenkin hauskalta!

    • Reply Katariina 13.5.2018 at 13:08

      Ymmärrän, että voi hirvittää! Mäkin suostun ajamaan vain rauhallisella tiellä. Uskon, että ajovarmuus tulisi kyllä nopeasti, koska Vespa oli helposti hallittava. Sun täytyy sitten vaan rekrytoida joku kuski matkaan mukaan, jotta pääset nauttimaan Vespa-ajelusta kyydissä istuen 🙂

    Vastaa käyttäjälle Pia / Lyhyenä hetkenä Cancel Reply