Maailma, Yleinen

Käytännön vinkkejä omatoimisafarille Krugeriin

1.10.2017

Teimme omatoimisafarin Etelä-Afrikassa sijaitsevassa Krugerin kansallispuistossa syyskuussa, ja tuon reissun valtavasta eläinbongaussaldosta kirjoittelin jo viime viikolla. Nyt kuitenkin niitä lupaamiani käytännön vinkkejä tuollaisen reissun toteuttamiseen. Luvassa on pitkä teksti, joten ottakaa hyvä asento:

Lennot Johannesburgiin

Euroopasta Krugeriin saapuvat matkailijat lentävät yleensä Johannesburgin kentälle. Iloinen uutinen on se, että Johannesburgiin näyttää olevan tasaisin väliajoin halpoja lentoja Euroopasta tarjolla. Me maksoimme omista Air Francen lennoistamme (Hki-Pariisi-Johannesburg-Pariisi-Helsinki) 450 euro per pää, ja Air Francella tuohon hintaa sisältyi kaksi ateriaa pitkillä lennolla ja ruhtinaallinen määrä ruumamatkatavaraa. Pariisin ja Johannesburgin välin lensimme Airbus A380-koneella eli kaksikerroksisella superjumbolla, joten tuli nyt tuo jättikin tällä reissulla testattua. Turistiluokassa olot olivat kyllä ihan yhtä ahtaat tässä koneessa kuin pienemmissäkin lentokoneissa. joten eipä se lentoelämys muista koneista poikennut. Näppärää oli kuitenkin, että pitkät lennot olivat molempiin suuntiin yölentoja, joten kymmenen tunnin lennosta suurimman osan sai onneksi nukuttua.

Lensimme Air Francen siivin edullisesti Johannesburgiin.

Johannesburgista Krugeriin

Johannesburg sijaitsee noin 400 kilometrin päässä Krugerista, ja tuon välimatkan voi taittaa joko lentäen tai autolla. Jos myös tämän viimeisen pätkän haluaa lentää, niin määränpääksi kannattaa ottaa Skukuza, Hoedspruit tai Phalaborwa. Edestakaiset lennot Johannesburgin ja näiden pikkukenttien välillä näyttävät maksavat suunnilleen 200-300 euroa. Skukuza sijaitsee näistä Krugerin kansallispuiston sisäpuolella ja kaksi muuta hiukan ulkopuolella, joten oma arvioni on, että Skukuza saattaisi olla näppärin määränpää, jos lentämistä harkitsee. Skukuzassa on myös autovuokraamo, jos autolle on Krugerissa tarvetta.

Me matkasimme Johannesburgista Krugeriin vuokra-autolla. Olimme vuokranneet kahdeksaksi päiväksi käyttöömme Ford Ecosport -katumaasturin täysillä vakuutuksilla. Halusimme tällaisen vähän isomman auton, koska ajattelimme sen olevan Krugerissa kätevä, mutta itse asiassa Krugerissa olisi kyllä pärjännyt millä tahansa autolla. Ainut hyöty isommasta autosta oli, että eläimiä pääsi katselemaan hiukan korkeammalta kuin ihan pienestä autosta, ja ehkä tuollainen katumaasturi oli myös inan mukavampi sorateillä. Katumaasturi irtosi vuokralle kahdeksaksi päiväksi hintaa 250 €, kun halvimman pikkuauton olisi saanut noin satasella. Bensa maksoi Etelä-Afrikassa karkeasti euron per litra.

Tie Johannesburgin ja Krugerin välillä on hyvä. Jos päättää ajaa N4-tietä, niin matkan saa taitettua melkein kokonaan moottoritiemäisissä olosuhteissa. Vaihtoehtoisesti voi valita pienempiä ja vuoristoisempia teitä esimerkiksi Lydenburgin tai Sabien kautta, mutta myös nämä pienemmät tietä ovat meidän kokemuksen mukaan tosi hyvässä kunnossa. Moottoritiellä on tietulleja, ja niiden maksaminen oli tehty ainakin meidän vuokra-autossa todella helpoksi, sillä auton tuulilasissa oli pieni mötikkä, joka kirjasi meidät tietulleissa automaattisesti eikä kertaakaan pitänyt pysähtyä maksamaan tulleja. Tietullit maksetaan kootusti autovuokraamolle vuokra-ajan päätyttyä.

Tien varsilla varoitettiin vähän väliä milloin mistäkin eläimestä. Siis Krugerin ulkopuolella.

Jos 400 kilometrin väliä ei halua ajaa yhteensoittoon, niin matkan varrella voi yöpyä useassa eri kaupungissa. Menomatkalla me yövyimme Nelspruitissa, jossa on tarjolla paljon edullista majoitusta, mutta kaupunki itsessään ei vaikuttanut kovin viehättävältä. Paluumatkalla yövyimme Dullstroomissa, joka puolestaan oli aivan ihastuttava pikkukaupunki vuorilla yli 2000 metrin korkeudessa.

Liikenne Etelä-Afrikassa ei ollut meidän mielestä mitenkään kaoottista tai erityisen vaikeaa. Tosin kuljettajani on aika reipasta ja kokenutta sorttia. Ja liikenne Etelä-Afrikassa on vasemmanpuoleinen, joten siihen kannattaa varautua etukäteen. Tienviitat ovat kohtuullisen hyvät, mutta kunnollinen kartta ja/tai GPS kannattaa silti ottaa mukaan henkiseksi tueksi. Me ostimme Johannesburgin lentokentältä paikallisen sim-kortin datapaketilla (prepaid) omaan puhelimeen, ja hoidimme navigoinnit Google Mapsilla.

Ainut harmimme koko matkalla liittyi kuitenkin liikenteeseen. Ekana matkapäivänämme poliisi pysäytti meidät kaksi kertaa, molemmilla kerroilla ihan mitättömästä tai jopa olemattomasta asiasta. Molemmilla kerroilla meille tarjoiltiin aika mehevää sakkoa, mutta ensimmäisestä saimme puhuttua itsemme ulos (tämä tilanne tuli eteen jo ennen kuin olimme päässeet lentokentän parkkihallista ulos!). Toisella kertaa puheet eivät enää auttaneet, vaan saimme 2000 randin (noin 140 euron) sakon. Ilmeisesti kyse on vain ja ainoastaan turistien vedättämisestä, sillä kuulimme vastaavanlaisia tarinoita myös monilta muilta turisteilta. Osa paikallisista neuvoi, että näissä tilanteissa poliiseille kannattaa antaa pieni lahjus (tyyliin 100-200 randia) ja tilanne ratkeaa sillä. Osa paikallisista puolestaan neuvoi, että lahjusta ei saa missään tapauksessa antaa, sillä sekä lahjuksen ottajaa että antajaa voidaan nykylainsäädnnön mukaan rangaista tuntuvasti, sillä korruptiota yritetään kitkeä kovin keinoin. Onneksi meidän ei tarvinnut miettiä tätä asiaa enää ensimmäisen päivän jälkeen, sillä meidän poliisikohtaamiset rajoittuvat siihen. Inhottavia episodeja silti.

Dullstroomin pikkukaupunki on epäafrikkalaisuudessaan aivan viehättävä välietappi Johannesburgin ja Krugerin välillä.

Liikkuminen Krugerin sisällä

Päiväkävijöiden ei ole välttämätöntä tehdä etukäteisvarausta Krugerin kansallispuistoon, mutta koska puistoon päästetään sisälle vain rajattu määrä ihmisiä päivässä, on varauksen tekeminen ainakin sesonkiaikaan varmasti järkevää. Ulkomaalaisten henkilöiden päivämaksu puistoon on noin 20 euroa/päivä. Jos ajatuksissa on yöpyä kansallispuiston sisällä, niin siinä tapauksessa yösijat ja päivämaksut tulee varata ja maksaa etukäteen kansallispuiston nettisivuilta. Meillä oli etukäteen varattuna kolmen yön majoitus kansallispuistosta ja samaten kolmet päivämaksut (poistumispäivältä ei tarvitse maksaa maksua), ja saavuttuamme puiston sisääntuloportille homma toimii sutjakasti varausnumeron avulla. Muutama paperi piti vielä portilla täyttää ja passit ja auto syynättiin aika tarkasti, mutta sitten olimmekin valmiit ajamaan puiston portista sisään.

Olo oli aika hurja siinä vaiheessa, kun ajelimme ensimmäisiä satoja metrejämme puiston sisäpuolella. Pelko siitä, miten pärjäämme, jos vastaan tulee eläimiä, oli aika kova. Ensimmäiset kohtaamiset isojen eläinten kanssa olivatkin jänniä, mutta ensimmäisen päivän jälkeen sitä oppi luottamaan, että eivät ne eläimet auton päälle tule. Sääntöjä tulee toki noudattaa, ja etenkin elefanttien suhteen pitää olla erityisen varovainen, mutta mitään edes etäisesti uhkaavaa tilannetta emme puistossa kokeneet. Tiukka sääntö on myös, että autosta ei saa missään tilanteessa nousta pois, eikä ruumiinosia saa pitää auton rungon ulkopuolella. Ikkunat voi siis pitää auki, mutta käsiä ei saa heilutella ikkunoista ulos.

Tiet Krugerin sisällä ovat hyvät oli sitten kyseessä asfaltti- tai soratie. Nopeusrajoitus on asfalttiteillä 50 km/h ja sorateillä 40 km/h, ja ylinopeudesta kerrotaan rangaistavan tuntuvasti. Eläinbongauksen näkökulmasta nuo maksiminopeudet ovat aivan liian kovat, joten mukavinta oli melkein ajella sellaista 25 km/h vauhtia. Tienviitat ovat Krugerin sisällä pääosin hyvät, mutta kohtuullinen kartta kannattaa silti napata jostain mukaan, jotta tietää koko ajan varmasti, missä ajelee.

Liikenneruuhkaa Krugerissa.

Palvelut Krugerin sisällä

Eläinten määrä oli suurin yllätykseni Krugerissa, mutta melkein yhtä iso yllätys oli palveluiden valtava määrä Krugerin sisällä. Palvelut keskittyvät aidatuille rest camp-alueille, joilla autosta saa siis myös nousta pois. Rest campeista löytyy niin majoituspalveluja, ravintoloita, kauppoja, bensa-asemia, uima-altaita kuin vaikka mitä muutakin. Autoa ei siis tarvitse pakata ruuasta täyteen puistoon tultaessa, vaan kaiken mitä puistossa tarvitset, saat puiston sisäpuolelta ostettua.

Me majoituimme kansallispuiston sisäpuolella kolme yötä, ja yövyimme joka yön eri rest campissa. Eka yö oli Skukuzassa, toka yö Satarassa ja kolmas yö Letabassa. Kahden ekan yön majoite oli bungalow-mökki, jossa oli oma vessa ja suihku ja oma keittiö sekä ilmastointi. Bungalowien taso oli aika alkeellinen eli mistään luksuksesta ei ollut kyse, mutta nukkuminen ja peseytyminen sujui niissä kuitenkin hyvin. Viimeiseksi yöksi emme saaneet bungalowia, sillä olimme varauksien kanssa aika myöhään liikkeellä, joten nukuimme viimeisen yön kiinteässä safariteltassa. Oikeastaan se ei poikennut seinämateriaalien lisäksi bungaloweista muuten kuin että omaa vessaa ei ollut eikä ilmastointia. Vessat ja suihkut löytyivät kuitenkin erillisestä rakennuksesta parinkymmenen metrin päässä teltastamme. Teltassa oli puulattia, lasiovi, kunnon sängyt ja keittiöfasiliteetit, joten mitään pilipalitelttoja nämä safariteltat eivät ole. Majoitusten hinta Krugerissa oli suunnilleen 70 €/yö bungaloweissa ja 45 €/yö teltoissa.

Bungalowimme Sataran rest campissa. Vuokra-autommekin näkyy kuvassa.

Ja tällaista oli bungalowin sisällä.

Safaritelttamme Letaban rest campissa. Taustalla näkyy myös alueen uima-allas.

Safariteltta sisältä.

Rest campeissa oli kaikissa myös ravintolat – osassa jopa oikein laadukkaat. Samaten kaupoista löytyi tavaraa hyvin olipa kyse sitten elintarvikkeista tai turistikamasta.

Rest campien suhteen kannattaa myös muistaa, että niiden portit ovat kiinni pimeän osan vuorokaudesta. Syyskuussa tämä tarkoitti sitä, että portit sulkeutuvat illalla klo 18 ja aukeavat aamulla klo 06. Sillä välin omatoimiajelijoiden on pysyteltävä rest campin sisällä.

Letaban rest campin kauppa. Kaikki perustarvikkeet löytyvät näistä kaupoista.

Lounaalla Lower Sabien rest campissa. Sekä maisemat että ruoka kelpasivat!

Safaripalveluja puiston sisällä

Vaikka suurin osa rest campeissa majoittuvista ihmisistä on Krugerissa omatoimisafarilla, ja he ajelevat puistossa omilla autoillaan ristiin rastiin, niin rest campeissa tarjotaan mahdollisuutta myös opastetuille safariajoille ja bush walkeille. Eli vaikka omatoimisafarilla olisikin, niin opastettuja safariajoja pääsee myös halutessaan kokeilemaan. Tarjolla on yleensä sekä aamu- että ilta-ajoja, ja ainakin meidän reissumme aikana riitti, jos safariajon varasi pari tuntia ennen ajankohtaa. Me olimme kertaalleen kolmen tunnin mittaisella ajolla auringonlaskun aikaan. Ihan hirvittävää lisäarvoa en tuosta safariajosta kokenut saavani, sillä oltiin siihen mennessä nähty omatoimisesti jo aivan tosi paljon eläimiä. Opastetulla safarilla näimme kyllä hienon tilanteen, jossa leijonaemo oli pentunsa kanssa haaskalla, ja tuota paikkaa emme olisi omatoimisesti takuulla löytäneet. Rentouttavaa oli myös se, että kummankaan ei tarvinnut ajaa, eikä eläimiä muutenkaan tarvinnut kytätä ihan niin silmä kovana kuin itse ajellessa, sillä saattoi luottaa siihen, että jos jotain hienoa tulee näkyviin, niin kyllä opas sen meille osoittaa. Ja koska omalla autolla ei saa Krugerissa ajaa enää auringonlaskun jälkeen, niin opastetun safariajon etuna oli toki sekin, että sillä saatiin olla liikenteessä myös pimeän laskeuduttua. Safariajelumme maksoi noin 20 €/henki.

Safariajelulle lähdössä Sataran rest campissa.

Mitä mukaan?

Mitään kattavaa pakkauslistaa en aio tässä antaa, mutta muutaman huomion hyödyllisistä mukaan otettavista tavaroista ajattelin kuitenkin jakaa. Ensinnäkin on hyvä muistaa, että Kruger on malaria-aluetta eli omaa lääkäriä pitää konsultoida ennen reissua malarianestolääkkeisiin liittyen. Kiikarit ja zoom-objektiivi kameraan tuovat safarille selkeää lisäarvoa, sillä kaikki eläimet eivät suinkaan tule auton viereen, vaan niitä tarkkaillaan pidemmän etäisyyden päästä. Me tykkäsimme myös tosi paljon eläinkirjasta, josta pystyimme tsekkaamaan, mikä eläin on mikäkin, ja lukemaan hiukan tarkemmin kyseisestä eläimestä. Tällaisia kirjoja saa ostaa kaikilta rest campeiltä. Taskulamppu tulee tarpeeseen iltaisin rest campilla, sillä katuvaloja on niissä hyvin säästeliäästi jos lainkaan. Käteistä ei tarvinnut missään, vaan luottokortti kävi puistossa kaikkialla. Wifiä ei ollut saatavilla kuin muutamissa ravintoloissa, joten jos nettiin mielii Krugerissa päästä, niin paikallinen sim-kortti datapaketilla on oiva vaihtoehto. Meillä oli käytössä Johannesburgin kentältä ostetty 3 GT:n prepaid-kortti, ja se riitti mainiosti kahdeksan päivän navigoimisiin ja surffailuihin. Tuo kortti maksoi suunnilleen 25 €.

Kartat ja kirjat osoittautuivat reissussa hyödyllisiksi.

Jäikö joku käytännön asia vielä mietityttämään ruudun siellä puolella?

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply Suunnaton 1.10.2017 at 11:31

    Hyvä ja kattava lista! Onko Krugerissa mahdollista yöpyä myös omassa teltassa/teltta-autossa?
    Tosi harmi, että tuolla(kin) pitää jännittää poliisien kohtaamista.

    • Reply Katariina 1.10.2017 at 17:14

      Joo, kyllä olen ymmärtänyt, että telttailu on rest campeilla myös mahdollista. Asuntovaunuja näkyi ihan joku määrä ja jokunen teltta-autokin tulki bongattua. Bungalowit olivat sen verran erillään camping-alueista, että telttailijoita en omalla silmällä nähnyt, mutta San Parkin nettisivulta ymmärtäisin, että myös omalla teltalla voi Krugerin alueella majoittua.

  • Reply Aissa 2.10.2017 at 00:22

    Kiitos tosi hyvästä postauksesta! Meilläkin on ollut Etelä-Afrikan safari jo pitkään haavelistalla mutta budjetti ei oikein anna myöden. Tämä omatoimiversio voisi olla hyvä vaihtoehto myös meille.

    • Reply Katariina 2.10.2017 at 21:35

      Kiva, jos postauksesta oli apua ja iloa! Tällä metodilla safarimatkan budjettia saa tosiaan leikattua ihan mukavasti 🙂

  • Reply Sofia 2.10.2017 at 12:55

    Kiitos kattavasta infopaketista! Safarille en ole vielä valitettavasti päässyt, mutta varmasti kyllä huikean hieno kokemus joka on pakko joskus päästä itsekin kokemaan. Olen myös haaveillut Namibian aavikoista, täytyy yrittää jotenkin yhdistää näitä kokemuksia sitten samaan reissuun 🙂

    • Reply Katariina 2.10.2017 at 22:01

      Kiva, jos oli hyötyä! Sitten vaan pidempi loma varaukseen, ja Namibia ja Etelä-Afrikka pakettiin samalle reissulle 🙂 Ja toden totta, Namibian aavikko vaikuttaa myös upealta kohteelta!

  • Reply Lotta | Watia.fi 4.10.2017 at 18:02

    Hei tää oli tosi kiva ja hyödyllinen juttu! Kuulostaa ihan kukkarolle sopivalta reissulta. Safari kiinnostaisi todella paljon ja oon just miettinyt, että olisko parempi lähtee pakettimatkalle vai voisko ihan itsenäisesti mennä. Tosi kurja toi isohko sakko, joka vieläpä oli luultavasti joku vedätys. Jos ei lahjuksiakaan voi antaa, niin mitenhän tommosen vois välttää?

    • Reply Katariina 4.10.2017 at 19:23

      Kiva, jos oli hyötyä! Omatoimisafarille voi tosiaan hyvin mennä (siis ainakin Krugeriin), mutta riippuu varmaan pitkälti jokaisen matkustusmieltymyksistä ja -budjetista, sopiiko omatoimiversio vai pakettimatka itselle paremmin. En tosiaan osaa neuvoa, miten sakot voisi varmasti välttää. Me poistettiin autovuokraamoon viittaava lappu etulasista ekan päivän jälkeen, ja sen jälkeen ei ollut enää ongelmia poliisin kanssa. En tietty tiedä, oliko se vaan sattumaa vai koittavatko poliisit nimenomaan bongata liikenteen seasta vuokra-autoilla ajavia turisteja..

  • Reply Merja /Merjan matkassa 5.10.2017 at 19:18

    Kiitos hyvästä ja kattavasta jutusta! Krugeriin olisi kiva päästä, mutta luulen päätyväni valmismatkalle, jos sinne joskus menen. Tansaniassa olen käynyt safarilla ja se oli upea reissu. Kurja juttu nuo sakot! Thaimaassa sama meininki; mieheni sai skootteriajelulla sakot ihan olemattomasta syystä.

  • Reply Katariina 5.10.2017 at 21:12

    Korruptoitunut poliisi ei ole kyllä kiva juttu yhtään missään päin maailmaa! Kurja kuulla, että teillä on ollut samanlaista ongelmaa Thaimaassa 🙁

  • Reply Terhi /Fammo matkalla 6.10.2017 at 00:20

    Hyvä ja kattava selostus. Suunnittelen tässä parhaillaan marraskuista Etelä-Afrikan matkaani ja pähkäilen varausten kanssa. Pelkään, että safarit ovat jo paljon ennakkoon varattuja.

    • Reply Katariina 6.10.2017 at 19:42

      Toivottavasti löytyy vielä hyviä safarivaihtoehtoja marraskuulle!

  • Reply Johanna / Fin Nomads 6.10.2017 at 00:34

    Upea kokemus tuollainen safari varmasti, eikä nuo hinnatkaan kuulosta yhtään pahoilta! Paitsi tuo sakko, aika inhottava juttu jos tuollaisia summia joutuu maksamaan poliisille ihan tyhjästä. Itsekin lähtisin mieluummin juuri tällaiselle omatoimisafarille ennemmin kuin täysin opastetulle reissulle. Ja jopa tuo telttamajoitus näyttää mun mielestä ihan viihtyisältä 🙂 Etelä-Afrikka olisi joku päivä haavelistalla, kunhan muilta reissusuunitelmilta ehtii.

    • Reply Katariina 6.10.2017 at 19:46

      Munkin mielestä telttamajoitus oli oikein kiva 🙂 Kuumana päivänä teltassa on tietty tukalampaa kuin muunlaisessa majoituksessa, sillä ilmastointia ei tosiaan ole. Ja äänieristyksen puute tekee sen, että naapureiden mahdollinen metelöinti illalla ja savannin äänet yöllä kuuluvat telttaan aikalailla täysillä desibeleillä sisään. Herkkäunisimmille suosittelisin siis korvatulppia telttaöiksi 🙂

  • Reply Mia / Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog 6.10.2017 at 18:56

    Tuo aiheeton sakottamien ja lahjominen on kyllä todella inhottavaa, Suomessa kun ollaan totuttu virkavallan lahjomattomuuteen. Poistamme aina kulkupelistä (jos vain mahdollista) kaikki vuokra-autoon viittaavat merkit jotta se ei erotu niin vahvasti turistien käytössä olevaksi ja toivon mukaan alentaa ainakin hieman riskiä joutua murron tms. kohteeksi. Onneksi saitte olla rauhassa näiltä vedättäjiltä ensimmäisten kohtaamisten jälkeen.

    Matkan hinnat kuulostavat kaikin puolin passeleilta ja varsinkin Helsinki-Johannesburg lento on paljon edullisempi kuin olisin ajatellut. Miten, sisälsikö vuokra-auton hinta vakuutusta? Entä oliko auton vakuutuksessa jotain lisämaksuja tai rajoituksia kansallispuistossa ajoon liittyen, esim. eläinvahinkoja ajatellen?

    Tämä oli todella hyvä vinkkipostaus omatoimiselle safarille, kiitos!

    • Reply Katariina 6.10.2017 at 19:53

      Meillä ei ole aiemmin ollut missään ongelmaa vuokra-auton kanssa, joten siksi ei osattu nytkään ennakoida sellaisia. Mutta toi on kyllä hyvä vinkki, että kaikki autovuokraamoon viittaavat merkit kannattaa autosta poistaa. Tossa mainitsemassani auton hinnassa oli täydet vakuutukset sisällä jo. Krugeriin menosta ei tullut mitään lisämaksua autoon. Luulen, että se on tuolla ihan peruskauraa 🙂 Lennot oli tosiaan edulliset. Ne oli ostettu jostain tarjouksesta jo keväällä, mutta olen nähnyt pari kertaa sen jälkeenkin hyviä lentotarjouksia Etelä-Afrikkaan, joten diilejä kyttäilemällä saattaa hyvinkin löytää halpoja lentoja 🙂

  • Reply Ida / reissurasia 7.10.2017 at 15:37

    Kiitos hyvästä postauksesta! Teen oikeastaan vain omatoimimatkoja ja olen miettinyt safarilla vierailua pitkään. Olen kuitenkin ollut hieman epävarma sen mahdollisuudesta toteutua omatoimimatkailuna, joten tämä postaus tuli tarpeeseen. Nuo rest campit vaikuttavat yllättävän hyviltä ja palvelut toimivilta. Turistien huijaukset ovat aina inhottavia, mutta onneksi monessa maassa rangaistuksia on kovennettu korruption vähentämiseksi. Onneksi saitte viettää rauhassa loppulomanne!

    • Reply Katariina 8.10.2017 at 08:55

      Ehdottomasti onnistuu omatoimisafari – ainakin Krugerissa! Jos ihan kokonaan omatoimiseen safariin tähtää, niin sitten pitää tietty olla valmis ajamaan autoa safarilla ja safarille. Mutta me ei koettu sitäkään puolta mitenkään hankalana, ellei nyt mieti niitä sakkoja… Ja positiivista on tosiaan se, että korruptiota ilmeisesti koitetaan ihan tosissaan kitkeä myös Etelä-Afrikassa.

  • Reply Teija / Lähdetään Taas 7.10.2017 at 21:08

    Wau! Tosi kiva ja kattava paketti. Safari on haaveissa, joskin vasta muutaman vuoden päähän kun lapsi on hieman isompi. Mutta tässä oli tosi monta asiaa, mitä en aiemmin tiennytkään, vaikka tuntuu, että olen lukenut safareista vaikka ja kuinka.

    • Reply Katariina 8.10.2017 at 08:56

      Kiva, jos tuli uutta tietoa 🙂 Meillä kanssa lapset hinkuu safarille, ja varmasti jossain kohtaa myös toteutetaan safari koko perheen voimin, mutta muutaman vuoden ehkä odottelemme vielä, jotta poikien istumalihakset hiukan kehittyy nykyisestä 🙂

    Leave a Reply